زبان عشق و نحوه نشان دادن اینکه به همسرتان اهمیت می دهید

در ابتدا در 8 فوریه 2022 منتشر شد


“دوستم داشته باش، عاشقم باش… بگو که دوستم داری.”

تا آنجا که به من مربوط می شود، آهنگ کلاسیک دهه 90 از The Cardigans دقیقاً چگونگی دوست داشتن من را – از طریق تأییدهای کلامی – خلاصه می کند. اما چگونه می توان تجربه ابراز و دریافت عشق را تعریف کرد؟ خوشبختانه، کتابی وجود دارد که به همین موضوع اختصاص دارد.

نوشته شده توسط گری چپمن، دکترا، و منتشر شده در سال 1992، 5 زبان عشق: راز عشق ماندگار پنج روشی را که ما انسان‌های مدرن ابراز و دریافت عشق می‌کنیم، شناسایی می‌کند. بعد از اینکه اولین بار از دوست پسر سابقش درباره کتاب چپمن شنیدم، مجبور شدم خودم یک نسخه بخرم. از اینکه دیدم این کتاب بیشتر شبیه به یک رمان است، به جای یک کتاب دست و پاگیر خودیاری، بسیار متعجب شدم، به زودی متوجه شدم که همه عشق را به یک شکل منتقل نمی کنند و مردم راه های متفاوتی برای دریافت عشق دارند.

بنابراین، پنج زبان عشق چیست و چند نمونه عینی برای کمک به نشان دادن آنها در روابط عاشقانه واقعی ما چیست؟ بیایید شیرجه بزنیم

کلمات تاییدی

آه، کلمات عاشقانه من شخصاً برای آنها پرخور هستم و غیر از این ادعا نکنید – بالاخره من یک نویسنده هستم. خواه این یک «دوستت دارم» باشد، یک شعر تاثیرگذار، یا تشویق کلامی، این حرکات باعث می شود احساس کنم دیده شده ام و شاید بیشتر از همه، قدردانی کنم.

اگر شما یا شریک زندگی تان به این زبان عشق صحبت می کنید، این به سادگی به این معنی است که برای کلماتی که عشق، قدردانی و احترام را بیان می کنند ارزش قائل هستید. فراتر از استاندارد طلایی «دوستت دارم»، راه‌های دیگری برای نشان دادن اینکه به همسرتان اهمیت می‌دهید عبارتند از تأیید شفاهی او در زمانی که به چیزی دست یافتند یا شاید آشکارا احساسات خود را نسبت به او و ویژگی‌هایی که بیشتر تحسین می‌کنید بیان کنید.

همانطور که کلمات و انتقادهای ناپسند می تواند برای فردی با این زبان عشق بسیار ناراحت کننده باشد، بی اصالت نیز می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اطمینان حاصل کنید که اگر چیزی دوست داشتنی به شریک زندگی خود می گویید، مستقیماً از ته دل نشات می گیرد، نه از یک کتاب تعریف تصادفی.

زمان کافی

به نقل از باب دیلن بی نظیر، اشعار آهنگ او “To Be Alone With You” با خوشحالی این زبان عشق را خلاصه می کند:

“برای تنها ماندن با تو
در پایان روز
تنها با در نظر گرفتن شما
در حالی که عصر از بین می رود
فقط نشان می دهد
که در حالی که لذت های زندگی کم است
تنها کسی که میشناسم
زمانی است که من با تو تنها باشم.»

برای آن دسته از شما که وقتی شریک زندگی تان پیشنهاد می کند با شما وقت بگذرانند، روشن می شوند و به نظر می رسد همیشه برای وقت گذرانی دلسرد می شوند، به Quality Time به عنوان زبان عشق خود نگاه می کنید. همانطور که از نام آن پیداست، این زبان عشق به این معنی است که شما مایلید زمان معناداری را با شریک زندگی خود بگذرانید، به غیر از گوش دادن فعال و تماس چشمی مداوم.

کسانی که این زبان عشق را دارند، ارزش زیادی برای قرار گرفتن در فضایی مشابه با شریک زندگی خود قائل هستند – از نظر فیزیکی، عاطفی و ذهنی. بنابراین، چه شروع یک سریال تلویزیونی جدید با هم در نتفلیکس باشد و چه در تعطیلات با هم، همه چیز به این است که فعالانه درگیر و در حال حاضر به عنوان یک زوج حضور داشته باشید.

(نکته نویسنده: تلفن خود را با تایمرهای باکیفیت بیرون ندهید. این تایمرها اغلب در مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کنند، به‌ویژه تلفن‌ها که می‌توانند ارتباط را از بین ببرند، موخوره می‌کنند.)

اعمال خدمات

اگر دوست دارید که همسرتان صبح برایتان صبحانه درست می‌کند، وقتی مریض هستید چای دم می‌کند یا لباس‌ها را می‌شوید، دستتان را بلند کنید.

اگر دست خود را بلند کردید، به احتمال زیاد به Acts of Service به عنوان زبان اصلی عشق خود نگاه می کنید. این بدان معنی است که شما کاملاً از شریکی که فقط می خواهد زندگی شما را آسان تر کند، قدردانی می کنید.

برای کسانی که با این زبان عشق همذات پنداری می کنند، این به این معنی است که شما قویاً معتقد هستید که اعمال بلندتر از کلمات صحبت می کنند. وعده های توخالی را فراموش کنید – به کسی نیاز دارید که به جای شما بیاید و به شما نشان دهد که می توانید به آنها اعتماد کنید. اینجا همه چیز نشان دادن است، نه گفتن. این می تواند از شستن ظرف ها تا برداشتن آنها از فرودگاه متغیر باشد. لازم نیست این کار بزرگ نیز باشد – به یاد داشته باشید که شریک زندگی شما فقط می خواهد احساس کند که از او قدردانی می شود و به او کمک می شود.

همچنین شایان ذکر است که Acts of Service به این معنی نیست که شما به معنای واقعی کلمه در حال خدمت به شریک زندگی خود هستید. اگر احساس می کنید که شریک زندگی تان بیش از حد از شما انتظار دارد یا اینکه پهنای باندی در برنامه روزانه خود ندارید تا به این زبان صحبت کنید، در مورد آن با او صحبت کنید. یک گفتگوی باز کلید هر رابطه سالم است.

دریافت هدایا

اگرچه خود نام ممکن است به شخصی اشاره کند که بیش از حد مادی گرا است، اما افرادی که این زبان عشقی دارند، هدایا را به عنوان نمایشی از عشق می بینند. برای آن‌ها، دریافت هدیه نشان می‌دهد که شریک زندگی‌شان آن‌ها را می‌بیند، از آنها مراقبت می‌کند و در نهایت به آنها احترام می‌گذارد.

در اینجا، برچسب قیمت آنقدرها مهم نیست – بیشتر سطح تفکر پشت آن است. به عنوان مثال، یک کارت دست ساز بسیار بیشتر از یک کارت Hallmark است. اگر شریک زندگی شما برای فرآیند هدیه دادن ارزش قائل است، او اولین کسی است که می گوید: “این فکر است که اهمیت دارد.” هدایایی که به آنها می دهید به عنوان اشیایی به آنها کمک می کند تا به یاد بیاورند که به آنها فکر می کردید، که بلافاصله آنها را پر از شادی و عشق می کند.

بنابراین چه راه هایی وجود دارد که به شریک هدیه دوست خود نشان دهید که به او اهمیت می دهید؟ در قرار بعدی یا سفر مشترک خود، حتما یادگاری ویژه ای را با خود به خانه ببرید (مثلاً صدف دریایی از تعطیلات ساحلی خود). وقتی شریک زندگی شما این مورد را می‌بیند، لحظات خاصی را که با هم به اشتراک گذاشته‌اید، یادآوری می‌شود. و ناگفته نماند که تولدها، سالگردها و تعطیلات بسیار خاص هستند، بنابراین از آن روزها به عنوان یادآوری برای نشان دادن عشق و تعهد خود استفاده کنید.

لمس فیزیکی

در حالی که برخی ممکن است از فکر PDA عقب نشینی کنند، برخی دیگر آن را تجملاتی می کنند (اهم، واقعاً مال شما).

با افراد لمس کننده فیزیکی آشنا شوید که زبان عشق آنها حول نشانه های فیزیکی محبت می چرخد، از جمله بوسیدن، دست گرفتن، در آغوش گرفتن، و شاید تعجب آور نباشد که رابطه جنسی.

هنگامی که توافقی باشد، کسانی که به این زبان صحبت می کنند، گرما، قدردانی و راحتی را از اشکال مختلف لمس فیزیکی احساس می کنند. مطمئن نیستید که آیا شریک زندگی شما در تماس فیزیکی است؟ اگر آنها بودند، آن را می فهمید. کسانی که تمایل دارند همیشه از نظر فیزیکی نزدیک شما باشند، اغلب به جای اینکه روبروی شما باشند، دقیقاً در کنار شما بنشینند. به آنها، هر چه نزدیکتر باشید، بهتر است.

حرکات کوچکی مانند ماساژ پشت در زمانی که آنها روز سختی را سپری کرده‌اند یا وقت گذاشتن برای صمیمیت فیزیکی در عصرها گویای خوبی هستند. برای آنها، یک لمس به ظاهر ناچیز راه بسیار طولانی را می برد.

افکار نهایی

اگر متوجه شدید که شما و شریک زندگی‌تان به زبان‌های عشقی متفاوت صحبت می‌کنید، نگران نباشید – این فرصتی است که یاد بگیرید چگونه به زبان یکدیگر «تکلم» کنید. این نه تنها به شما کمک می کند تا نیازهای یکدیگر را بهتر درک کنید، بلکه به رشد در رابطه نیز کمک می کند.

و به یاد داشته باشید، شما ممکن است عشق خود را نشان دهید و عشق خود را به روش های مختلف دریافت کنید. به عنوان مثال، ممکن است از هدیه دادن به شریک زندگی خود لذت ببرید، اما در واقع ترجیح می دهید که شریک زندگی تان به شما توجه بی چون و چرای خود (زمان با کیفیت) را داشته باشد.

در نهایت، این به ما به عنوان افراد بستگی دارد که به شرکایمان بفهمانیم که چه چیزی باعث می‌شود ما احساس دوست‌داشتن کنیم و بالعکس. شاید تعجب کنید که چقدر احساس قدرت می کند که نیازهای خود را به اشتراک بگذارید، و شنیدن این نیازها با صدای بلند برای عزیزتان چقدر روشنگر است.