سوغات زنجان چیه

این عمارت مربوط به دوره قاجار هست و بنای فعلی کوچیکتر از بنای اصلی هست چون که قسمت هایی از بنا به خاطر وسیع شدن خیابان از بین رفته است. دائرةالمعارف بزرگ اسلامی. بایگانیشده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۴.

بایگانیشده از اصلی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵. در ضمن برای اینکه از کبابهای کرمان غافل نمانید، سری به مطلب بهترین کبابهای ایران بزنید. ↑ «آیا میدانید شهرداریهای ایران چه سالی تأسیس شدهاند؟ ↑ «تراژدی غمانگیز حیات وحش و زیستگاهها در گیلان».

معرفی صنایع دستی استان زنجاندر زمان سلطان محمد خدابنده از این محل به عنوان معدن سنگ در ساخت برج و باروی ارگ سلطنتی استفاده می کردند. برای رسیدن به داش کسن از سلطانیه 40 دقیقه زمان لازم هست. ساعت 1 رسیدیم به شهر و برای ناهار رفتیم رستوران.

درباره صنایع دستی زنجانبعد از اینکه حسابی تو مسجد جامع عکاسی کردیم به سراغ موزه مردان نمکی (عمارت ذوالفقاری رفتیم). داخل عمارت تبدیل به موزه مردان نمکی شده است و به خاطر حفظ مسائل امنیتی به هیچ عنوان اجازه عکاسی داده نمی شه.

بازار مهمترین محور ارتباطی و فضای شهری در شهرهای تاریخی ایرانی درگذشته به شمار می آمده است. صنایع دستی مهم استان زنجان می دونستیم که بازار به خاطر روز جمعه تعطیله (البته فرداش هم تعطیل رسمی بود و امکان این که باز هم بازار تعطیل باشه خیلی زیاد بود) و ما هم برای فردا برنامه دیگه ای داشتیم ولی با این حال باز هم به سراغ بازار رفتیم و بازدید ازش رو از دست ندادیم.

پیدا کردن مسجد جامع یکم طول کشید چرا که یه مسجد دیگه به اسم چهلستون، نزدیک به مسجد جامع وجود داشت که اول اشتباهی به سراغ اون رفتیم ولی بعد از کمی پرس و جو و کوچه پس کوچه کردن بالاخره مسجد رو پیدا کردیم و با این که اعتکاف بود و زمان استراحت روزه داران، با روی گشاده ما رو داخل مسجد راه دادن و اصلاً اذیتمون نکردن.

تیغة این چاقوها معمولاً از جنس فولاد سخته و پس از برش و حرارت دادن در کوره، با مهارت چکشکاری، ساییده و صیقل داده میشن. در رنگرزی، مادهٔ رنگزا بهطور کلی، به همه مواد طبیعی یا شیمیایی که قابلیت رنگرزی الیاف یا منسوجات را دارند اطلاق میشود.

بازار صنایع دستی در زنجانو از زمانی که یادمه همه می گفتن چاقو فقط چاقوی زنجان. مومیایی های این عمارت خیلی کامل بودن و واقعاً شگفت آور بود که بعد از این همه سال انقدر سالم بودن. از اونجایی که قبلاً غذای رستوران گلریز رو امتحان کرده بودیم (توی سفرنامه اردبیل نوشته بودم که کباب های این رستوران عالیه) دوباره رفتیم همونجا ولی باید بگم که کیفیت غذاش نسبت به دوسال پیش که می رفتیم اردبیل و ناهار رو اونجا خوردیم اُفت کرده بود و قیمت هاش رو هم برده بود بالا!

با اینکه مسجد توی ایران زیاد دیدم باید بگم هر کدوم زیبایی خودشون رو دارن و کاملا سبک کاشی کاری و آینه کاری و حتی رنگ کاشی ها در هر دوره جالب و متفاوته و هیچ وقت مسجد دیدن لطفشو برام از دست نمی ده.

صنایع دستی زنجان فروشگاه اینترنتیبرجهای آرامگاهی خرقان با بیش از ۵۰ طرح آجری جزء شاهکارهای معماری ایران بهشمار میروند اما بخش اعظم این بناها در زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهرا پس از ۸۹۵ سال استقامت تخریب شدند. معماری بازار زنجان خیلی ساده بود و همون سبک و سیاق قدیمی خودش رو حفظ کرده و مثل بازارهای بعضی از شهرهای دیگه بازسازی یا مرمت نشده بود ولی لطف بازار بودنش رو داشت.

صنایع دستی استان زنجان چیست

دو تا مکانی که سعی می کنیم بازدید ازش رو توی هیچ سفری از دست ندیم بازار و مسجد جامع شهر هست. در سال ۱۳۷۰ دانشکدهٔ اقتصاد، مدیریت و حسابداری به دو دانشکدهٔ مجزا تحت عناوین دانشکدهٔ مدیریت مشتمل بر دو گروه مدیریت بازرگانی و صنعتی و دانشکدهٔ اقتصاد و حسابداری شامل گروههای اقتصاد و حسابداری تفکیک گردید؛ بنابراین دانشکدهٔ اقتصاد و حسابداری در سال ۱۳۷۰ تشکیل شد و در حال حاضر در خیابان انقلاب اسلامی مقابل پیچ شمیران قرار دارد.

این موزه در خیابان زینبیه و نزدیک سبزه میدان (که مسجد جامع قرار داشت) واقع شده. معبد دارای سه طاق نسبتاً عمیقه که در دل کوه کنده شده و کنده کاری های زیبایی داره و دو اژدهای سنگی داره که در مقابل یکدیگر به شکل قرینه حک شده اند و طول هر کدوم 3.5 متر است.

صنایع دستی زنجان صادقیدر حال حاضر سه مومیایی در داخل این موزه هست که از معدن نمک چهرآباد کشف شده اند و قدمت این مومیایی ها به 2400 تا 1500 سال پیش می رسه. ↑ ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ محمدرضا جوادی یگانه، ایرانیای که بود، ایرانیای که هست: درآمدی بر نگاه گوبینو به ایرانیان و زمینههای شکلگیری آن، فصلنامۀ تخصصی جستارهایی در جامعهشناسی تاریخی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان ۱۳۹۱، ص ۵۷.

صنایع دستی زنجان چاقووی با دریافت بیش از ۳۰۰ هزار درهم صلح کرد، اما هنگامی که برای تصرف طبرستان رفته بود، مردم گرگان شورش کرده و اعراب را کشتند. بهطوریکه برای ساخت محصولات ملیله کاری استان زنجان از نقره با درجه خلوص 9/99 درصد بهره گرفته میشود، درحالیکه نقره مورد استفاده در تولید ملیله کاری استان اصفهان دارای عیار 90 تا 95 درصد است.

در آخر قلع را در ظرف مورد نظر میریزند و پنبه کاری انجام میشود. بقیهٔ ۶ بیگلربیگی شامل «استرآباد»، «دارالمرز» (گیلان)، «کرمان»، «عراق» (ناحیه جبال در مرکز ایران)، «کردستان» و «فارس» هم به صورت مستقل اداره میشدند.

صنایع دستی زنجان چاروق دوزی«غول صنعت دریایی ایران امیدوار به وعدهها». خاتم سازی یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان محسوب میشود.خاتم هنر آراستن سطح اشیاء با مثلثهای کوچکی است که طرحهای گوناگون آن همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده است.

صنایع دستی زنجان چیست

بعد از بازدید از موزه مردان نمکی به سراغ موزه صنایع دستی (عمارت دارایی) رفتیم که با عمارت ذوالفقاری یک کوچه فاصله داشت. نقوش اژدها که توی این معبد کار شده واقعاً قشنگه و جای شگفتی داشت.

البته یه کانکس جلوی معبد بود ولی سردرنیاوردیم که چه کاربردی داشت و اصلاً آیا کسی درونش بود؟ ق در دوره قاجاریه، توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا که مرید آیتالله سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شده تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشه.

چاقو صنایع دستی زنجان

هتل جهانگردی زنجان دو ستاره ست ولی هتل خوبیه. بازار زنجان شامل چند رسته ست که از قدیم و ندیم معروفترین رسته بازارش، رسته آهنگرهاست و چاقوی زنجان همیشه معروف و زبانزد خاص و عام بوده و هست.

بعد از بازدید از بازار به سراغ مسجد جامع شهر رفتیم. این مسجد که به مسجد سید هم معروفه در سال ۱۲۴۲ هـ . مسجد جامع زنجان مسجد بزرگ و در عین حال زیبایی بود.

روملحفه ای های بسته بندی شده، دمپایی و وسایل بهداشتی به صورت کامل توی اتاق بود و خوشبختانه از بابت اتاق خیالمون راحت شد. راه هست ولی چون بسته بود نتونستیم بازدیدی ازش داشته باشیم. آستر چاقو از جنس آهن یا برنج هست و رویه شون هم غالباً از شاخ حیوانات، به ویژه شاخ گوزن تهیه میشود.

معرفی صنایع دستی شهر زنجانهرچند که روزگار، با هنرمندان و صنعتگران قدیمی اینجا هم نامهربانی کردهاست و بعضی ساکنانش را وادار به ترک راستهها و تیمچههایش کرده؛ اما اگر هنوز هم هوای دیدن هنر دست این مردم خوشذوق را دارید، عزم زنجان کنید که هنوز هم میشود مصنوعات هنرمندانه آنان را در سرتاسر بازار پیدا کرد.

فروشگاه اینترنتی سوغات زنجاناز اونجایی که همیشه بازارها رو توی شلوغی می دیدیم، فرصت رو غنیمت شمردیم تا یک بار هم بازار رو توی روز تعطیل ببینیم. برای طلاکوبی، بعد از مشخص کردن محل مورد نظر، آن را با کارد کوتاه و تیز، مخصوص طلاکوبی، زبر می کنند، سپس مفتول طلایی و یا نقره ای نازکی را روی سطح زبر قرار داده، با چکش طلاکوبی، سطح زبر را میکوبند و با مصقول، آن را جلا داده و ناهمواری آن را از بین می برند تا محصول به مشتریان ارائه شود.