انتخاب رنگ رنگ: 5 نکته که باید در نظر بگیرید

رنگ این قدرت را دارد که هر اتاقی را متحول کند و دنیایی از رنگ های رنگ در نوک انگشتان ما وجود دارد. انتخاب رنگ رنگ می تواند یک فرآیند طاقت فرسا به نظر برسد – اما لازم نیست اینطور باشد!

این موارد اولیه ای است که باید هنگام انتخاب رنگ برای هر اتاقی به خاطر داشت.

1. مقدار نور

اول از همه: نور را در نظر بگیرید. در اینجا چند سوال برای شروع شما وجود دارد:

  • چه مقدار نور طبیعی وارد فضا می شود؟
  • پنجره ها به کدام سمت هستند؟ پنجره های رو به شمال و شرق خنک ترین نور را ارائه می دهند، در حالی که پنجره های رو به جنوب و غرب گرم ترین نور را ارائه می دهند.
  • چه مقدار نور از چراغ ها یا لامپ های سقفی موجود می آید؟

پاسخ‌های شما به این سؤالات به انتخاب رنگ شما کمک می‌کند، به‌ویژه زمانی که حال و هوای مورد نظرتان را در اتاق نیز در نظر می‌گیرید، که من را به نکته بعدی می‌رساند.

2. تجربه ای که می خواهید ایجاد کنید

هنگام انتخاب رنگ، چیز دیگری که در نظر دارم این است که چگونه اتاق را می خواهم احساس کنید. آیا می خواهم احساس صمیمی و دنج داشته باشم؟ یا می‌خواهم هوای مطبوع و گشاد داشته باشد؟ برای ایجاد فضایی صمیمی و دنج، رنگ هایی مانند صورتی کمرنگ، قهوه ای شکلاتی یا بژ کرمی را در نظر بگیرید. برای ایجاد فضایی مطبوع و وسیع، رنگ هایی مانند آبی سروله، سفید ترد یا زرد دوغ را در نظر بگیرید.

این ایده‌ها فقط یک نقطه شروع هستند و می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف بالا یا پایین گرفت. به عنوان مثال، رنگ زرد دوغ فقط یک قدم بیشتر از رنگ سفید مایل به زرد است و آبی جوهری عمق بیشتری نسبت به رنگ قهوه ای شکلاتی دارد.

رنگ هایی برای مطابقت با هر نوع تجربه وجود دارد. . . . شما مجبور نیستید با انتخاب رنگ‌های خود بی‌خطر بازی کنید، یا اگر نمی‌خواهید مجبور نیستید از رنگ‌های خنثی فراتر بروید – این کاملاً به شما بستگی دارد.

رنگ هایی برای مطابقت با هر نوع تجربه وجود دارد. در نظر بگیرید که آیا می خواهید به رنگ هایی که با آنها راحت هستید بچسبید یا کمی فراتر از آنها گسترش دهید. شما مجبور نیستید با انتخاب رنگ‌های خود بی‌خطر بازی کنید، یا اگر نمی‌خواهید مجبور نیستید از رنگ‌های خنثی فراتر بروید – این کاملاً به شما بستگی دارد.

3. مواد موجود

فراموش نکنید که رنگ مواد موجود در فضای خود را در نظر بگیرید – کف، سقف، تزئینات و هر گونه جزئیات معماری. به عنوان مثال، اگر تزئینات اتاق به رنگ سفید روشن است و شما آن را رنگ نمی کنید، ممکن است نخواهید رنگ گرمی برای دیوارها انتخاب کنید.

این همان جایی است که ممکن است ایجاد یک تابلوی خلق و خوی ساده نیز مفید باشد تا درک بهتری از نحوه بازی عناصر موجود با رنگ های مختلف رنگ به شما بدهد. این فرآیند را می توان با دست یا دیجیتال با استفاده از ابزاری مانند Canva انجام داد.

4. طراحی اتاق های مجاور

در حالی که طبقه اصلی خانه ما یک پلان طبقه کلی با مفهوم بسته است، اکثر اتاق های اصلی مستقیماً به یک، دو یا حتی سه فضای مجاور باز می شوند. به همین دلیل توجه به اتاق های مجاور در طول فرآیند طراحی برای من بسیار مهم بوده است.

هر رنگ در پالت خانه باید به طور کلی احساس کند که از یک طرح منسجم و فراگیر آمده است. اگر نوسانات زیادی در اشباع و تناژ از یک اتاق به اتاق دیگر دارید، ممکن است بخواهید کمی پالت رنگ خود را کنترل کنید. به همین دلیل، فکر می‌کنم مهم است که نمونه‌های رنگی از هر رنگی را که قبلاً در خانه‌تان استفاده کرده‌اید، نگه دارید تا ایده روشنی از کل پالت به خود بدهید.

5. رنگ ها چگونه در طول روز تکامل می یابند

هنگامی که نکات بالا را در نظر گرفتید و گزینه های رنگ رنگ خود را محدود کردید، آنها را در اتاق آزمایش کنید. فکر می‌کنم سخت‌ترین بخش انتخاب رنگ این است که بفهمیم در طول روز چگونه در فضا به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم آزمایش رنگ‌ها در اتاق و فراتر رفتن از نمونه کوچک بسیار مفید است.

در عوض، یک تخته پوستر بزرگ را رنگ کنید و آن را روی دیوار قرار دهید. بگذارید چند روز آنجا بماند و به تغییر رنگ آن در طول زمان توجه کنید. بسته به شکل و اندازه اتاق، ممکن است بخواهید نمونه های رنگ (یا تابلوهای پوستر رنگ شده) را در بیش از یک منطقه آزمایش کنید، زیرا دیوارهای مختلف در طول روز مقادیر متفاوتی نور دریافت می کنند.

امیدوارم دفعه بعد که در حال انتخاب رنگ برای اتاقی در خانه هستید، این اطلاعات مفید باشد! اگر فضای چالش برانگیزی را طراحی می کنید و می خواهید مشاوره فردی داشته باشید، یک تماس مشاوره با من رزرو کنید. شما می توانید تمام جزئیات را در اینجا پیدا کنید.